ספרי השני: "מכאב לצמיחה: מדריך לשינוי והצלחה" - יצא לאור! פרטים במה חדש?           •            מאמר חדש בדף המאמרים: איך נסביר את שיטת אלכסנדר לסביבה?           •            בדף הבית סרטון על אודות שיטת אלכסנדר והאימון האישי, בדף הספרות ראיון בערוץ 2 על אודות ספרי הראשון           •            אני מציעה אימון אישי להתמודדות עם כאב - פרטים במה חדש?           •            בהוד השרון - שילוב של שיטת אלכסנדר עם האימון האישי (קואצ'ינג) - פרטים במה חדש?           •            בספרי "מפריצת דיסק לפריצת דרך : ממשבר להתחלות חדשות" טיפים לשינוי איכות חייכם - מכאב להחלמה, ממשבר להתחלה חדשה ולהיות מאושרים - פרטים במה חדש?           •            הרצאות - סיפורי האישי, הדגמות והתנסות בשיטת אלכסנדר ושילובה עם האימון האישי           •           
 


מאמרים




על עמידה זקופה ושיטת אלכסנדר


אם מצאתם את עצמכם אומרים לילדכם השפוף: עמוד זקוף! או הזדקף! או שאתם מנסים לשמור על עמידה זקופה בעצמכם לא כל כך בהצלחה ולאורך זמן - עליכם לקרוא את המאמר הבא כי אתם כן יכולים!

שינוי בתנאים האובייקטיביים

"It is as reasonable to expect a fire to go out when it is ordered to stop burning as to suppose that a man can stand straight in consequence of a direct action of thought and desire.. The fire can be put out only by changing objective conditions; it is the same with rectification of bad posture".    John Dewey

"זה מתקבל על הדעת לצפות שאש תכבה כשמצווים עליה להפסיק לבעור כמו להניח שאדם יכול לעמוד זקוף בנסיבות של פעולה ישירה של מחשבה ורצון. האש יכולה לכבות רק על ידי שינוי בתנאים האובייקטיביים. אותו דבר קורה כשרוצים לשנות את העמידה השפופה אצל אדם" .

אלו הם דבריו של פרופסור ג'ון דיואי – פילוסוף, פסיכולוג ואיש חינוך אמריקאי בעל השפעה בתחום החינוך בארה"ב בימים ההם, תלמידו של אלכסנדר אשר לטכניקה הייתה השפעה גדולה מאד עליו. הוא הרגיש שהשיעורים בטכניקת אלכסנדר לימדו אותו לעצור ולחשוב בטרם יפעל, מה שנתן לו את היכולת להחזיק בעמדה פילוסופית בביטחון או לשנותה אם מופיע מידע חדש הדורש שינוי. מעבר לכך הטכניקה עזרה לו בשיפור יציבתו, נשימתו וראייתו. בספרו: Human Nature and Conduct הוא מקדיש פרק קצר שנוגע בדיוק בלב הבעיה עימה מתמודד מי שרוצה לשפר את יציבתו.

דעה קדומה – התעלמות מקיומם של האמצעים שמעורבים בהשגת המטרה

פרופסור דיואי מצטט את דבריו של אלכסנדר אשר ציין בפניו שישנה דעה קדומה מושרשת אף אצל אנשים משכילים, לפיה ההנחה היא שאם אומרים לאדם לעמוד זקוף, כל מה שנדרש ממנו הוא רצון ומאמץ מצידו, והוא יבצע את ה"משימה". אמונה זאת היא שוות ערך לקסם פרימיטיבי לדבריו, כי היא מתעלמת מקיומם של האמצעים שמעורבים בהשגת המטרה. אדם שיכול לעמוד בצורה נאותה עושה זאת.

פקודות לעמידה זקופה לא מספיקות – יש לשנות את התנאים שגרמו ליציבה הלקויה

הנחות אלו מתקיימות בלי לקחת בחשבון את התנאים האובייקטיביים שגרמו לו להיות בעל יציבה לקויה ולעצם קיומו וכוחו של דפוס ההרגלים הקבוע שחוזר על עצמו. אדם שיציבתו לקויה כתוצאה מהרגל של שנים, כאשר הוא מחליט לעמוד זקוף הוא מותח את עצמו, ומניח שמטרתו הושגה ושהוא נשאר זקוף לפחות כל זמן שהמחשבה במוחו, אך פקודות לעמידה זקופה לא תצלחנה והן חסרות תועלת. אדם שאינו עומד בצורה נאותה יוצר הרגל של עמידה לא ראויה, הרגל שהופך להיות קבוע – אינסטינקטיבי כביכול. ההנחה הנפוצה היא שהטעות שלו נעוצה בכך שהוא בסך הכול לא מצליח לעשות את הדבר הנכון, ושהתיקון יכול להיעשות באמצעות מחשבה, רצון ומאמץ אינה בהכרח נכונה. מה שקורה הוא שנוצרו אצל האדם תנאים שגרמו ליציבה הלקויה, ויציבה זאת תופיע כל זמן שהתנאים האלו ימשיכו להתקיים. אי אפשר להעלימם על ידי מאמץ ישיר או רצון.

וכפי שכותב פרופסור דיואי:

"Of course, something happens when a man acts upon his idea of standing straight. For a little while, he stands differently, but only a different kind of badly…But there are many ways of standing badly, and he has simply shifted his usual way to a compensatory bad way at some opposite extreme".

כמובן שמשהו קורה כאשר אדם פועל במחשבה של לעמוד זקוף, למשך זמן קצר הוא עומד אחרת, אבל רק בצורה אחרת מזיקה. לגביו הרגשתו השונה בעמידתו הזקופה היא ההוכחה שהוא עכשיו עומד זקוף, אבל יש דרכים רבות של עמידה גרועה, והוא פשוט החליף את הדרך המורגלת השגויה שלו בדרך לא טבעית אחרת*.

לימוד שיטת אלכסנדר – חזרה לתנועה הטבעית

מהו פתרון למישהו שרוצה לשפר את היציבה שלו אם "פעולה ישירה ומחשבה" בלבד אינם עוזרים?

הדרך לפתרון היא ללמוד את שיטת אלכסנדר אשר אינה מסתמכת רק על רצון ליציבה יותר טובה. טכניקת אלכסנדר שואפת לזהות את הסיבות הנסתרות ליציבה גרועה, ללמד את הגוף לחזור לתנועה הטבעית-האינסטינקטיבית שלו, ובכך למנוע אותן – זהו תהליך שונה מאשר טיפול ספציפי בבעיה מקומית.

לדוגמה: אם ההרגל שלך הוא למשוך את הכתפיים קדימה וליפול לתוך החזה, מורה לטכניקת אלכסנדר לא יבקש ממך להזדקף, אלא יראה לך איך להפסיק לעשות את זה כך שהצוואר ישתחרר הראש כיוונו יהיה לפנים ולמעלה, ואז הגו באופן טבעי יתארך ויתרחב למידותיו המלאות והיציבה תחזור להיות טבעית ונכונה לגוף.

רק לאחר שיעור בטכניקת אלכסנדר הבנתי שבתי הבכורה (28) שחשובה לה מאד היציבה שלה, מתאמצת מאד להחזיק את גבה זקוף – רק לאחר שאמרה לי: "אימא אחרי השיעור היה לי קל להישאר זקופה ולא הרגשתי שאני צריכה להשקיע בזה מאמץ..."

רוצים להתנסות בחוויית הקלות הזאת של החזקת הגוף?
רוצים להתנסות בחוויית השחרור ולזקוף את הגו בחופש ובלי מאמץ של שרירים?

התקשרו אליי או כתבו מייל לקביעת מועד לשיעור בהוד השרון
ובואו!

טל: 054-6305672
דואל: info@hgilad.co.il
גילעד סטודיו לשיטת אלכסנדר ולאימון אישי - אתי סהר
הוד השרון

 

* מאמר של פרופסור ג'ון דיואי: Professor John Dewey on posture and “standing up straight”  בקישור האינטרנט: http://www.ergonomics.org/articles/dewey



פורסם ב‏יום ראשון ‏01 ‏ינואר ‏2006

^ לראש הדף


 
     מאמרים:
חיפוש:
     התפתחות אישית
     שינוי הרגלים
     יציבה לקויה
     עמידה זקופה
     הליכה טבעית
     כאבי גב
     פריצת דיסק
     עקמת
     כאבי צוואר
     פגיעות ברך
     שיווי משקל
     ישיבה ארוכת שעות
     עבודה מול מחשב
     בעיות נשימה
     הריון ולידה
     ילדים ומתבגרים
     חגורת כתפיים
     צרכים ייחודיים
     גיל הזהב
     כאב כרוני
     לחץ וחרדת בחינות
     אוסטאופרוזיס
     אסתמה
     דלקת פרקים
     פרקינסון
     כושר גופני
     ריקוד, דרמה וספורט
     לספורטאים
     לטיפול בפגיעות ספורט
     מוזיקאים ונגנים
     למשתמשים בקול
     הפרעות בדיבור וגמגום
     כלי עזר למטפלים
     השלמה לשיטות אחרות
     טיפים בשיטת אלכסנדר
     איך נסביר את השיטה?