ספרי השני: "מכאב לצמיחה: מדריך לשינוי והצלחה" - יצא לאור! פרטים במה חדש?           •            מאמר חדש בדף המאמרים: איך נסביר את שיטת אלכסנדר לסביבה?           •            בדף הבית סרטון על אודות שיטת אלכסנדר והאימון האישי, בדף הספרות ראיון בערוץ 2 על אודות ספרי הראשון           •            אני מציעה אימון אישי להתמודדות עם כאב - פרטים במה חדש?           •            בהוד השרון - שילוב של שיטת אלכסנדר עם האימון האישי (קואצ'ינג) - פרטים במה חדש?           •            בספרי "מפריצת דיסק לפריצת דרך : ממשבר להתחלות חדשות" טיפים לשינוי איכות חייכם - מכאב להחלמה, ממשבר להתחלה חדשה ולהיות מאושרים - פרטים במה חדש?           •            הרצאות - סיפורי האישי, הדגמות והתנסות בשיטת אלכסנדר ושילובה עם האימון האישי           •           
 


מאמרים




עקמת מנקודת מבטה של שיטת אלכסנדר


רבים הם מקרי העקמת כיום

אחוז גדול מבני הנוער כיום סובלים מעקמת ומספר הלוקים בה עולה מיום ליום. האם שאלתם את עצמכם למה? מהם הגורמים לריבוי מקרי העקמת דווקא היום? נשיאת תיק כבד על כתף אחת באופן קבוע, ישיבה בכיתה ורכינה לצד אחד או שעות ארוכות ליד המחשב, התכופפות לשם כתיבה ועוד ועוד, אבל מה גורם לדבר לקרות, למה אנחנו לא מרגישים בהתעקמות עמוד השדרה?

והעיקר: אם לכם או לילדכם יש עקמת – מה עושים?

כל כך הרבה שאלות! לחלקן יש לשיטת אלכסנדר את התשובות. אתם סקרנים? המשיכו בקריאה...

עקמת מהי?

עקמת היא ליקוי ביציבה המתבטא בחוסר איזון בעמוד השדרה, בסטייה מקו האמצע של החוליות ימינה או שמאלה ובפיתול וסיבוב החוליות אשר גורם להבלטה של קשת הצלעות בצד אחד ולאי שוויון בגובה הכתפיים או המותניים. הסטייה עלולה לגרום ללחץ על הלב והריאות ולהפרעה לתפקודם התקין, וכן לגרום לתפקוד לקוי של המפרקים בין החוליות, ללחץ ולהליך ניוון שגורם לכאבי גב חזקים בגיל מבוגר. נוסף לכך החוליות בעמוד השדרה מסתובבות וגורמות ללחץ על הצלעות שבעקבותיו הצלעות בולטות מהגב.

סימנים המעידים על עקמת

גובה כתפיים לא שווה, עצמות שכם לא מאוזנות, נטייה של הצוואר לצד אחד ועצמות האגן או המותן לא שוות בגובהן.

הסיבות להיווצרותה

הסיבות שעלולות לגרום לעקמת ולהיווצרות קשת בעמוד השדרה לצד אחד יכולות להיות: שרירים חלשים שלא מצליחים לייצב את עמוד השדרה בעת צמיחתו המהירה בגיל ההתבגרות, ישיבה ארוכת שעות מול המחשב או הטלוויזיה, נשיאת משא כבד על צד אחד – ילקוט או תיק או פעילות המפעילה צד אחד של הגוף בלבד כמו משחק טניס.

הגורם בתפיסתה של שיטת אלכסנדר – הערכת תחושה לא אמינה ולעיתים לקויה

זוהי לעיתים תוצאה של מה ש"מרגיש לנו נכון" כשעושים פעולות שגרתיות כמו הליכה וישיבה. כשמניחים על משטח ישר אדם שסובל מעקמת כמעט תמיד ירגיש עקום. הוא מתקן את התחושה של "עיקום" על ידי משיכת עצמו חזרה לתנוחה שאליה הוא מורגל. זוהי הערכת התחושה הלא אמינה. כדי להבין סוג זה של עקמת יש להכיר בעובדה שבפעילויותינו השונות אנחנו מסתמכים על התחושות שלנו לגבי מה "נכון" ומה "לא נכון" וכי הערכת התחושה שלנו היא לעיתים לא אמינה, ואפילו לקויה. ההרגל השגוי שעם השנים נעשה קבוע ואינסטינקטיבי כביכול, הוא זה שמוביל את התנועה והוא זה שגורם לחוסר האיזון בין שני הצדדים של עמוד השדרה ולקשת הנוצרת בו לכיוון אליו מושכים השרירים יותר חזק למטה. הרגל שגוי מתחבר עם הערכת התחושה הלקויה, וההרגשה היא שהתנועה נכונה. כך מגיעים שלא במודע למצב של התעקמות עמוד השדרה תחת מאמץ השרירים.

גם כאשר יש סיבה ראשונית להתהוות העקמת

כמו אורך רגליים לא שווה, והיא נפתרה - מתקיימת עדיין הערכת התחושה הלקויה.

מקרה נוסף של עקמת יכול להיווצר כאשר אורך רגליים לא שווה - חוסר שוויון באורך הרגליים דורש יצירת הגבהה של הרגל הקצרה יותר עם אמצעים מתאימים כמו נעל מוגבהת. שיפוע האגן שמתחיל מבעיית אורך הרגליים לא נעלם כאשר בעיית אורך הרגל תוקנה כי הערכת התחושה הלקויה תמשיך לגרום למשיכה למטה שמקורה בהרגל השגוי, להתקיים.

מכאן שגם כאשר ישנה סיבה ראשונית אחרת להתהוות העקמת והיא נפתרת, הבעיה של הערכת התחושה הלקויה עדיין קיימת.

פתרונות נפוצים המוצעים לסובלים מעקמת

פתרונות רבים מוצעים לסובלים מעקמת בהתאם למעלות הסטייה בעמוד השדרה כמו: תרגילי מתיחה לצד המקוצר והזזת המפרקים, חיזוק שרירי הגב התחתון והעליון באופן סימטרי וחיזוק הצד החלש, אבל גם כאשר עמוד השדרה מתחזק קצת, ההרגל השגוי של משיכת השרירים למטה עדיין קיים, וההבדל הוא שאנחנו מפעילים מתח ומאמץ שרירים נוסף על השרירים שעבדו גם כך יותר מדי ולכן התעייפו, ואם קודם רק צד אחד של השרירים בגב משך למטה הרי שעתה לאחר שעבדנו על חיזוק באופן סימטרי של השרירים - שני הצדדים מושכים למטה בצורה חזקה ושווה.

בראייתה של טכניקת אלכסנדר בניית השרירים שהתרופפו אינה הפתרון היעיל, אלא יש ללמוד לעצור את המשיכה למטה – לזהות את ההרגל השגוי שגורם לנו לעשות זאת, לחדש את הערכת התחושה ולהחזירה לאמינותה המקורית.

בעקמת של 50-20 מעלות מוצע שימוש בחגורה מיוחדת המקבעת את עמוד השדרה במשך 23 שעות ביממה בכל תקופת הגדילה דבר שגורם לעיתים לבעיות פסיכולוגיות הנובעות מפגיעה בביטחון העצמי ובדימוי העצמי של הצעירים אשר אינם יכולים להשתתף ברוב הפעילויות הגופניות, מתביישים בגופם ונמנעים מהליכה לים או לבריכה.

במקרים של עקמת של יותר מ-50 מעלות ברוב המקרים מומלץ ניתוח כירורגי ליישור הגב ולקיבוע של כמה חוליות אחת לשנייה באמצעות מוט מיוחד כך שהגב לא יוכל להתכופף מחשש להפרעה לתפקוד הלב והריאות. הבעיה שעלולה להתעורר לאחר ניתוח כזה היא שכאשר הבעיה הפיזית היא של שרירים, נוצר לחץ עודף על המפרקים מעל ומתחת לאזור הקיבוע, דבר שמגדיל את הסיכון לבעיות נוספות בעתיד כמו פריצת דיסק למשל.

נקודת מבטה של טכניקת אלכסנדר

מנקודת מבטה של הטכניקה היות שהסיבה העיקרית לעקמת בעמוד השדרה היא בדרך כלל הערכת תחושה לקויה, בפתרונות המוצעים הללו עלול להיווצר מתח שרירים נוסף כתוצאה מהמשך השימוש בהרגל השגוי אשר ממשיך להרוס את הצלעות, את הנשימה, ואת השימוש בזרועות וברגליים.

לימוד שיטת אלכסנדר עשוי להיות התשובה

לשם חזרה להערכת תחושה אמינה ולהרגלים הראשוניים-אינסטינקטיביים-טבעיים שלנו ולשיווי משקל בין הצד השמאלי והצד הימני בשחרור ובמאמץ השרירים הדרוש לא יותר ולא פחות ממנו - הפתרון הטוב יכול להיות לימוד טכניקת אלכסנדר.

מחקר

בשנת 1980 נערך מחקר בקרב מבוגרים בעלי עקמת בניהולה של דבורה קפלן - מורה מוסמכת ותיקה לשיטת אלכסנדר ובעלת שם באנגליה.

המחקר הוכיח את יעילותה של שיטת אלכסנדר לשיפור העקמת ולחיזוק עמוד השדרה. 

שכנענו אתכם שכדאי לכם?

התקשרו אליי או כתבו מייל לקביעת מועד לשיעור בהוד השרון
ובואו!

טל: 054-6305672
דואל: info@hgilad.co.il
גילעד סטודיו לשיטת אלכסנדר ולאימון אישי - אתי סהר
 הוד השרון



פורסם ב‏יום ראשון ‏01 ‏ינואר ‏2006

^ לראש הדף


 
     מאמרים:
חיפוש:
     התפתחות אישית
     שינוי הרגלים
     יציבה לקויה
     עמידה זקופה
     הליכה טבעית
     כאבי גב
     פריצת דיסק
     עקמת
     כאבי צוואר
     פגיעות ברך
     שיווי משקל
     ישיבה ארוכת שעות
     עבודה מול מחשב
     בעיות נשימה
     הריון ולידה
     ילדים ומתבגרים
     חגורת כתפיים
     צרכים ייחודיים
     גיל הזהב
     כאב כרוני
     לחץ וחרדת בחינות
     אוסטאופרוזיס
     אסתמה
     דלקת פרקים
     פרקינסון
     כושר גופני
     ריקוד, דרמה וספורט
     לספורטאים
     לטיפול בפגיעות ספורט
     מוזיקאים ונגנים
     למשתמשים בקול
     הפרעות בדיבור וגמגום
     כלי עזר למטפלים
     השלמה לשיטות אחרות
     טיפים בשיטת אלכסנדר
     איך נסביר את השיטה?