ספרי השני: "מכאב לצמיחה: מדריך לשינוי והצלחה" - יצא לאור! פרטים במה חדש?           •            מאמר חדש בדף המאמרים: איך נסביר את שיטת אלכסנדר לסביבה?           •            בדף הבית סרטון על אודות שיטת אלכסנדר והאימון האישי, בדף הספרות ראיון בערוץ 2 על אודות ספרי הראשון           •            אני מציעה אימון אישי להתמודדות עם כאב - פרטים במה חדש?           •            בהוד השרון - שילוב של שיטת אלכסנדר עם האימון האישי (קואצ'ינג) - פרטים במה חדש?           •            בספרי "מפריצת דיסק לפריצת דרך : ממשבר להתחלות חדשות" טיפים לשינוי איכות חייכם - מכאב להחלמה, ממשבר להתחלה חדשה ולהיות מאושרים - פרטים במה חדש?           •            הרצאות - סיפורי האישי, הדגמות והתנסות בשיטת אלכסנדר ושילובה עם האימון האישי           •           
 


מאמרים




ישיבה ארוכת שעות - הכיסא ושיטת אלכסנדר


היכולת לשבת זה לא דבר מובן מאליו ! הידעתם?

האם שאלתם את עצמכם אי-פעם מהו המקום שתופס הכיסא בחיי היומיום? גם אני לא נעצרתי ולא שאלתי שאלה זאת עד שיום אחד לא יכולתי לשבת עוד! רק אחרי ש"נתקעתי" במצב של "אי כושר ישיבה" הבנתי כמה הרבה אנחנו יושבים במשך שנות חיינו: כשאנחנו אוכלים, כשאנחנו לומדים, כשאנחנו מבלים-בבתי קפה, בקולנוע, בתיאטרון, בנהיגה, בעבודה ארוכת שעות מול המחשב, בבית מול הטלוויזיה ועוד ועוד. כל פעילויותינו הפיזיות מערבות בתוכן ישיבה.

הנדסת האנוש - תרבות של "כיסא ושולחן"

לדעתם של העוסקים בהנדסת האנוש הבעיה היא שהורגלנו לתרבות של "כיסא ושולחן", תרבות שבה הרבה פעילויות מתקיימות בתנוחה של ישיבה. תנוחה זאת לעיתים מאלצת את הגוף לצניחה למצב של האות האנגלית C כדי לכתוב, לאכול וכדומה, דבר שגורם ללחץ על הדיסקים של חוליות הגב התחתון. עם הזמן עמוד השדרה עלול להתעוות ולהתעקם והדיסקים ישחקו או יפרצו.

לכיסא ולשולחן יש קשר לבעיות הגב

מסקנתם של העוסקים בהנדסת האנוש היא שלכיסא ולשולחן יש קשר הדוק מאד עם "אופנת" בעיות הגב ופריצות הדיסק למיניהן.

כשאנו נשענים על משענת כיסא עלול להיות מופעל כוח בו-זמנית לאחור ולמטה. הכוח למטה דוחף את תחתית האגן קדימה והדבר עלול לגרום לישיבה על עצם הזנב בקצה הכיסא כשעמוד השדרה כולו כיחידה אחת מקבל צורה של C. בראייתה של טכניקת אלכסנדר שנים ארוכות של שימוש בכיסאות עם משענת תמיכה לגב הכניסה אותנו להרגל שגוי שדורש אנרגיה, זרימת דם ומאמץ שרירים עודף.

הדרך הטבעית לישיבה – בלי משענת גב

מנקודת המבט של טכניקת אלכסנדר הדרך הטבעית להפעלת השרירים הפנימיים של האגן והגחון היא רק על ידי שימוש בדרך של ישיבה בצורה אוטונומית, כלומר ללא הסתייעות במשענת גב.

בראייתה של שיטת אלכסנדר: הבעיה היא אופן השימוש בעצמנו

הבעיה לדעתי ובראייה של טכניקת אלכסנדר איננה הכיסא כלל וכלל, הבעיה היא אופן השימוש שלנו בעצמנו – המודעות לאיך אנחנו יושבים ולמה שאנחנו עושים בעת הישיבה: האם אנחנו נזרקים לתוך הכיסא או מתיישבים עליו? באיזה אופן אנחנו מתיישבים על הכיסא? איך אנחנו מפעילים את הגב לצורך זה וכמה מתח שרירים אנחנו משקיעים בהתיישבות ובקימה? וכאשר אנחנו כבר יושבים מהו האם גבנו – נוקשה או משוחרר? האם אנחנו נשענים? כל אלו הם גורמים שאיננו מודעים להם כלל עד שכואב לנו, וגם אז אנחנו מנסים למצוא את הפתרון בריהוט "יותר יוקרתי", יותר טוב לגב וכדומה.

ללמוד לשלוט בתנועה

במקום להסתכל על הבעיה מבחוץ במונחים של "כיסאות טובים" או "התנוחה הנכונה" עלינו לשים לב לגורמים הפנימיים היותר בסיסיים של איך אנחנו מארגנים את שיווי המשקל שלנו ואת הקואורדינציה? אלו הם הדברים שמשפיעים על הנוחות שלנו, כמה נתעייף, כמה ערניים אנחנו או כמה אנחנו נוטים להיות לחוצים. אלו הם גם האלמנטים בעזרתם אנחנו יכולים ללמוד לשלוט בתנועותינו באופן מודע.

לימוד התנועה הטבעית-האינסטינקטיבית

לא הריהוט יפתור לנו את הבעיה, אלא רק אנחנו נוכל לפתור לעצמנו אותה, וזאת על ידי לימוד התנועה הטבעית-הראשונית והאינסטינקטיבית שאותה שכחנו ברבות השנים בעת שהיינו עסוקים בלהסתגל לתנאים שמספקת לנו הסביבה הטכנולוגית שלא תמיד מתאימה לגופנו כפי שעוצב מטבעו.

"לא לחנך את הרהיטים, אלא לחנך את האנשים"

אלכסנדר הביע את דעתו אודות יעילות הריהוט כבר בשנת 1910 באומרו: "אני לעיתים נשאל לדעתי לגבי הסוג הנכון של כיסא, שרפרף, שולחן כתיבה או שולחן לשימוש כדי למנוע את ההרגלים השגויים אשר ריהוט זה עלול לגרום... בתשובותיי ניסיתי להציג את העובדה כי תוקפים את הבעיה מזווית ראיה לא נכונה". בהסתכלות על הבעיה מבחינה הגיונית הניח אלכסנדר שאולי אפשר לייצר כיסא אידיאלי אשר בעת ישיבה עליו אפשר יהיה למנוע כל עיוות במכניזם הפיזי של האדם. אבל מה יקרה בעת שהוא נוהג במכונית, או יושב בביתו או בכל מקום אחר? כאשר כיסא אידיאלי זה יימצא יצטרך האדם לשאת אותו עימו לכל מקום. מצד שני שאל: איך יתכן שכיסא אידיאלי זה יתאים לכל גיל ולכל סוג של אדם? מסקנתו של אלכסנדר הייתה כי "מה שאנחנו צריכים לעשות הוא לא לחנך את הרהיטים, אלא לחנך את האנשים" וכי עלינו לתת לאדם את האפשרות להסתגל לסביבתו בגבולות הגיוניים, ואז הוא לא יסבול אי-נוחות, או יפתח הרגלים פיזיים גרועים, ויוכל לשבת על כל כיסא שיהיה לו. קריאתו הייתה: "בואו לא נבזבז זמן יקר על המצאה או על ייצור כאשר בהוצאה קטנה יותר אנחנו יכולים לאמן אדם להשיג את השליטה המודעת שלו בעצמו ולהשיג עליונות לכל הגבלה אפשרית...". מכאן שמנקודת מבטה של טכניקת אלכסנדר לחפש את "הכיסא המושלם" זהו דבר חסר משמעות.

טכניקת אלכסנדר יכולה ללמד אותנו לשפר את השימוש לשם שיפור התפקוד

הגוף שלנו הוא זה שיושב על הכיסא ואם אנו רוצים לשפר את הנוחות והבריאות - תשומת הלב הראשונה שלנו צריכה להיות מכוונת לשיפור התפקוד בעצמנו, כלומר לשים לב למה שאנחנו עושים עם הגוף כשאנחנו יושבים. טכניקת אלכסנדר תלמד אותנו לשפר את השימוש בעצמנו לשם תפקוד יותר טוב.

שימרו על "כושר הישיבה" שלכם !

נוכחתי כי בעולמנו אם מאבדים את "כושר הישיבה" לא נותר לך הרבה מה לעשות ! הכול נעשה בישיבה !
את כושר הישיבה אפשר לאבד כתוצאה מיציבה לקויה של הגב לאורך שנים, מהרגלים שגויים שמובילים לכאבי גב, לעקמת, לפריצות דיסק וכדומה.
הצרות תעלת העצב גורמת ל-"אי כושר ישיבה" – מניסיוני האישי.
לשבת – זה היה אצלי משהו שהוא מובן מאליו – עד שאיבדתי את היכולת הזאת !
אל תגיעו למצב הזה ! בואו ועזרו לעצמכם !

התקשרו אליי או כתבו מייל לקביעת מועד לשיעור בהוד השרון
ובואו!

טל: 054-6305672
דואל: info@hgilad.co.il
גילעד סטודיו לשיטת אלכסנדר ולאימון אישי - אתי סהר
הוד השרון

 

הערה: הסתייעתי בדבריו של Michael Stenning, מורה לטכניקת אלכסנדר בקנברה-אוסטרליה, יועץ בנושא ישיבה ארוכת שעות במשרות הדורשות ישיבה במשרד ומעצב הכיסא למשרד: The Stenning Active-Balance Support Office Chair



פורסם ב‏יום ראשון ‏01 ‏ינואר ‏2006

^ לראש הדף


 
     מאמרים:
חיפוש:
     התפתחות אישית
     שינוי הרגלים
     יציבה לקויה
     עמידה זקופה
     הליכה טבעית
     כאבי גב
     פריצת דיסק
     עקמת
     כאבי צוואר
     פגיעות ברך
     שיווי משקל
     ישיבה ארוכת שעות
     עבודה מול מחשב
     בעיות נשימה
     הריון ולידה
     ילדים ומתבגרים
     חגורת כתפיים
     צרכים ייחודיים
     גיל הזהב
     כאב כרוני
     לחץ וחרדת בחינות
     אוסטאופרוזיס
     אסתמה
     דלקת פרקים
     פרקינסון
     כושר גופני
     ריקוד, דרמה וספורט
     לספורטאים
     לטיפול בפגיעות ספורט
     מוזיקאים ונגנים
     למשתמשים בקול
     הפרעות בדיבור וגמגום
     כלי עזר למטפלים
     השלמה לשיטות אחרות
     טיפים בשיטת אלכסנדר
     איך נסביר את השיטה?