ספרי השני: "מכאב לצמיחה: מדריך לשינוי והצלחה" - יצא לאור! פרטים במה חדש?           •            מאמר חדש בדף המאמרים: איך נסביר את שיטת אלכסנדר לסביבה?           •            בדף הבית סרטון על אודות שיטת אלכסנדר והאימון האישי, בדף הספרות ראיון בערוץ 2 על אודות ספרי הראשון           •            אני מציעה אימון אישי להתמודדות עם כאב - פרטים במה חדש?           •            בהוד השרון - שילוב של שיטת אלכסנדר עם האימון האישי (קואצ'ינג) - פרטים במה חדש?           •            בספרי "מפריצת דיסק לפריצת דרך : ממשבר להתחלות חדשות" טיפים לשינוי איכות חייכם - מכאב להחלמה, ממשבר להתחלה חדשה ולהיות מאושרים - פרטים במה חדש?           •            הרצאות - סיפורי האישי, הדגמות והתנסות בשיטת אלכסנדר ושילובה עם האימון האישי           •           
 


מאמרים




למשתמשים בקול: זמרים, שחקנים, קרייני רדיו, שדרני טלוויזיה, מורים, מרצים ודוברים


מי לא משתמש בקול?

לכם המשתמשים בקול כקריירה וכמקור פרנסה - כדאי לקרוא את המאמר הבא !

שירה וזמר

סיפורו האישי של אלכסנדר והבנותיו

אלכסנדר כותב על עצמו בספרו "השימוש בעצמי": "משחר נעורי אהבתי מאד שירה. אחד התענוגות הגדולים ביותר שלי היה לימוד מחזות של שייקספיר...הדבר עורר את התעניינותי בהגייה ובאמנות הדקלום...החלטתי להפוך את הדקלום למקצוע. במשך כמה שנים התנהל הכול כשורה, אך אז התעוררה בעיה בגרוני ובמיתרי הקול שלי..."(עמ' 27)*. הצרידות החוזרת ונשנית שתקפה אותו בעת הדקלום ואזלת ידם של הרופאים הניעה את אלכסנדר לחקור את מקור הבעיה מתוך הנחה כי הוא בוודאי עושה משהו עם עצמו בעת הדקלום שגורם לצרידות להופיע. את ניסיונותיו מתאר אלכסנדר: "למדתי שכל ניסיון לשמור על התארכות בזמן הדקלום,... מחייב גם את שיתוף כל חלקי האורגניזם שנדרשים לפעולות הנלוות לדקלום כמו עמידה, הליכה, מחוות בזרועות ובידיים...ועוד. ההתבוננות במראה הראתה לי שכאשר אני עומד ומדקלם, אני משתמש בחלקים אחרים אלו באותה דרך שגויה שבה אני משתמש בראש ובצוואר, בקנה, במיתרי הקול ובאיברי הנשימה, ושימוש זה כרוך במצב של מתח שריר מוגזם בכל האורגניזם. הבחנתי שמתח שרירים מוגזם זה משפיע במיוחד על השימוש ברגליים, בכפות הרגליים ובבהונות, המכווצות וכפופות למטה עד כדי יצירת קשת מוגזמת בכפות הרגליים, ומשקל הגוף נוטה יותר מדי לחלק החיצוני של כפות הרגליים ופוגע ביציבה בכללותה" (עמ' 37-36 )*.

מכאן ששימוש במערכת הקול מערבת את השימוש במספר מערכות שרירים: השרירים המעורבים בנשימה, שרירי הגו, ההיגוי, השפתיים, הלשון, החך, הלוע, השרירים לאורך עמוד השדרה ושרירי הצוואר.

מקורות המתח הפיזי

מתח פיזי יכול לנבוע מלחצים חיצוניים או פנימיים או להיות שילוב של שניהם. מתח חיצוני הוא יותר קל לזיהוי, ולכן מודע ויותר קל להפחתה. לחץ פנימי יותר קשה לזהות, לבודד ולרפא. מקורות למתח פנימי יכולים להיות תעוקה בגרון, לוע מכווץ, סרעפת נוקשה ומקורם יכול להיות דפוס הרגלי נשימה שגויים.

הנשימה היא הבסיס ליציבה ולתנועה

חשיבותה של הנשימה בשיטת אלכסנדר היא בעלת עניין לזמרים. הסרעפת אחראית לשלושת רבעי הפעילות השרירית של הנשימה. זמרים מודעים להשפעה של היציבה על הנשימה, שינויים ביציבה של הגב התחתון ושל הצלעות מאפשרים התרחבות של הסרעפת ושל השרירים האחראים לשאיפה ולנשיפה.

אפשרות לתיקון

את התיקון הנחוץ אפשר להשיג אל ידי הפחתת המתח והלחץ על עמוד השדרה כדי לאפשר לו להתארך. התארכות בהבנתה של טכניקת אלכסנדר זוהי נטייתו המולדת. עם התארכות עמוד השדרה נערך הגוף באיזון והמשקל שלו מתחלק באופן שווה לכל אורכו.

שיטת אלכסנדר במקור – שיטה לאימון קול

בשנת 1890 פיתח אלכסנדר במקור את הטכניקה כשיטה לאימון קול לזמרים ולשחקנים. במוקד השיטה עמדה החזרה לנשימה הטבעית, דבר ששיפר את בריאות דרכי הנשימה אצל תלמידיו. תלמידיו לפיתוח קול דיווחו שהשיפור בדרכי הנשימה עזר להם גם להתגבר על קשיים גופניים אחרים, ובעקבות עדותם פיתח אלכסנדר את הטכניקה לשיטה כוללנית להכרה בהרגלים נרכשים שגויים וכיוון מחודש של הגוף על-ידי נשימה, תנועה, יציבה, שיווי משקל וקואורדינציה מתאימים יותר לגוף.

יתרונות הטכניקה לזמרים וגם למשתמשים בקול

שיטת אלכסנדר היא שיטה מעשית לשיפור קלות וחופש התנועה, שיווי המשקל, הגמישות, הקואורדינציה והנשימה. לימוד הטכניקה מעניק לזמר שליטה זורמת וחיה. זוהי שיטה שמעוררת את האדם להבחין בשימוש השגוי בעצמו ומלמדת אותו איך למנוע את השימוש הזה. המטרה היא להגיע למצב של השהייה ושל שיווי משקל בחלקים השונים של הגוף על ידי הערכות מחודשת של המנח הפיזי של הראש, הצוואר, הכתפיים והגב. שאיפתה ללמד תהליך של ארגון מחדש שמשחרר את הגוף ממתחים מיותרים, ומאפשרת שינוי בהרגלי השרירים הבסיסיים.

אפשרות לפיתוח "משמעת שרירים"

לזמרים לימוד הטכניקה תורם להגדלת קלות התנועה והשליטה המודעת, לגמישות ולהפחתת מתחים פיזיים מיותרים, היא מקנה "משמעת שרירים" אשר דרושה לביצוע האמנות שלהם.

חששות טבעיים

להופעתו של הזמר מתלווים לעיתים גם לחצים נפשיים שמקורם בחששות טבעיים: שמא לא יצלח קולו בהופעה, "פחד קהל" – מעלייה לבמה, חשש מביקורת הציבור, ממבחן במה וכדומה. גורמים נפשיים אלו עלולים להשפיע גם הם על מתח השרירים הפיזי שהוא מפעיל בכל הגוף.

גוף-נפש חד הם

שיטת אלכסנדר יכולה ללמד לשחרר את מתח השרירים העודף, ועם השחרור הפיזי היות ש"הגוף והנפש חד הם" משתחררת גם הנפש, והזמר יניח גם לחששותיו ויעלה לבמה בביטחון עצמי יותר גדול ובתחושה של "מה שיהיה יהיה", כאשר הוא ילמד "להניח" לחששותיו, השירה תזרום ממנו בקלות "כך מעצמה". הציבור יהנה וגם הזמר עצמו יעשה את הדבר שהוא אוהב – לשיר – בדרך הכי נעימה שהוא יכול.

אבל - לא רק לזמרים! הקול כקריירה ומקור פרנסה

רבים האנשים שהקול הוא מקור פרנסתם: שחקנים, קרייני רדיו, שדרני טלוויזיה, דוברים בציבור, נואמים, מורים, מרצים, פרסומאים ואחרים.

איך שומרים בעלי מקצועות אלו על הכישרונות התקשורתיים שלהם לאורך זמן?

גורמים רבים עלולים לגרום להפרעות קול: עשן, אבק, אלרגיות, רעש, לחץ, חרדה, תרופות, דיאטה ויציבה. שפת הגוף והיציבה הם שמכתיבים לעיתים את הדימוי העצמי שלהם ואת הטון של הקול, ההופעה הפיזית החיובית או השלילית היא זאת שמתורגמת לקול ואותה הקהל רואה ושומע. הגוף הוא שמכתיב את העושר ואת האיכות של צליל הקול - יציבה טובה תגרום להבדלים עמוקים בנוכחות האמנותית, לביטחון עצמי ולשקט פנימי בעת ההופעה.

יש אפשרות להגיע ליציבה טובה

שיטת אלכסנדר יכולה לעזור לכל העוסקים במקצועות אלו להגיע ליציבה טובה ולשמר את כישרונותיהם ואת עיסוקם.

שיטת אלכסנדר בבתי ספר לשירה ולדרמה בעולם

הטכניקה משתלבת במערכת הלימודים של בתי ספר לשירה ולדרמה בעולם ומתקיימים בהם קורסים לפיתוח קול ואימון בדיבור שמתבססים על עקרונותיה.

קשר בין הקול, היציבה ושפת הגוף

בקורסים אלו עובדים עם הגוף ומפתחים ערנות ומודעות לקשר שבין הקול, היציבה ושפת הגוף. עבודה בערנות לאופן הנשימה מסייעת לשחרור מיתרי הקול ומאפשרת קלות בהפעלתם.

בעזרת לימוד הטכניקה אפשר לפתח מיומנויות ספציפיות לשימוש בקול: תהודה וצליל קול, הקראת טקסט והבעתו בחיוניות, לשאת דברים ולנאום בפני קהל.

אפשרות ליצירת תנאים למימוש היצירה

שיטת אלכסנדר יוצרת תנאים למימוש היצירה שמתקבלים באמצעות ההתנסות בשחרור ובחופש – חופש התנועה, חופש הנשימה, שחרור הנפש, הרוח והיצירה.

שחקנים בעולם מעידים

שחקנים רבים ברחבי העולם התנסו בטכניקת אלכסנדר והסתייעו בה, ביניהם השחקן והקומיקאי רובין וויליאמס, פול ניומן, וויליאם הארט, קוין קליין, כריסטופר ריב, בן קינגסלי, קינו ריבס והשחקניות ג'ון וודוורד וג'ולי אנדריוס ואחרים.

עדויות של כמה מהם:

"The Alexander Technique has helped me to undo knots, unblock energy and deal with almost paralysing stage fright."
William Hurt, actor

השחקן וויליאם הארט מעיד כי טכניקת אלכסנדר עזרה לו להתיר את הקשרים, לשחרר את האנרגיה ולהתמודד עם פחד במה כמעט משתק.

"The Technique's many benefits for actors include minimized tension, centeredness, vocal relaxation, and responsiveness, mind/body connection and about an inch and a half of additional height".
Kevin Kline, actor

מחוויתו של קלוין קליין הרווח הגדול מהטכניקה לשחקנים הוא בהפחתת המתח, ריכוז, רגיעה של הקול, קשר של גוף-נפש ותוספת גובה של אינטש וחצי (כ-3.5 ס"מ).

"I was dubious about the effects of The Alexander Technique when I first went in to experience it, but I found out almost immediately that the benefits were total-both physically and mentally -and happily, have also been long lasting".
Joanne Woodward, actress

השחקנית ג'ון וודוורד מציינת כי היססה לגבי השפעותיה של טכניקת אלכסנדר כאשר הלכה לראשונה להתנסות בה, אך מצאה כמעט מיד שהרווח היה פיזי ומנטלי והתבטא באושר לאורך זמן.

"The Alexander Technique helped a long-standing back problem and to get a good night's sleep after many years of tossing and turning".
Paul Newman, actor

לשחקן הקולנוע פול ניומן עזרה טכניקת אלכסנדר לבעיית גב מתמשכת ולשינה טובה.

המאמר שכנע אתכם? 
התקשרו אליי או כתבו מייל לקביעת מועד לשיעור בהוד השרון
ובואו!

טל: 054-6305672
דואל: info@hgilad.co.il
גילעד סטודיו לשיטת אלכסנדר ולאימון אישי - אתי סהר
הוד השרון

*פ.מתיאס אלכסנדר, (2005 הוצאה מקורית 1932), השימוש בעצמי טכניקת אלכסנדר, תרגום מאנגלית עפרה ברלך, ירושלים: הוצאת כרמל



פורסם ב‏יום ראשון ‏01 ‏ינואר ‏2006

^ לראש הדף


 
     מאמרים:
חיפוש:
     התפתחות אישית
     שינוי הרגלים
     יציבה לקויה
     עמידה זקופה
     הליכה טבעית
     כאבי גב
     פריצת דיסק
     עקמת
     כאבי צוואר
     פגיעות ברך
     שיווי משקל
     ישיבה ארוכת שעות
     עבודה מול מחשב
     בעיות נשימה
     הריון ולידה
     ילדים ומתבגרים
     חגורת כתפיים
     צרכים ייחודיים
     גיל הזהב
     כאב כרוני
     לחץ וחרדת בחינות
     אוסטאופרוזיס
     אסתמה
     דלקת פרקים
     פרקינסון
     כושר גופני
     ריקוד, דרמה וספורט
     לספורטאים
     לטיפול בפגיעות ספורט
     מוזיקאים ונגנים
     למשתמשים בקול
     הפרעות בדיבור וגמגום
     כלי עזר למטפלים
     השלמה לשיטות אחרות
     טיפים בשיטת אלכסנדר
     איך נסביר את השיטה?