ספרי השני: "מכאב לצמיחה: מדריך לשינוי והצלחה" - יצא לאור! פרטים במה חדש?           •            מאמר חדש בדף המאמרים: איך נסביר את שיטת אלכסנדר לסביבה?           •            בדף הבית סרטון על אודות שיטת אלכסנדר והאימון האישי, בדף הספרות ראיון בערוץ 2 על אודות ספרי הראשון           •            אני מציעה אימון אישי להתמודדות עם כאב - פרטים במה חדש?           •            בהוד השרון - שילוב של שיטת אלכסנדר עם האימון האישי (קואצ'ינג) - פרטים במה חדש?           •            בספרי "מפריצת דיסק לפריצת דרך : ממשבר להתחלות חדשות" טיפים לשינוי איכות חייכם - מכאב להחלמה, ממשבר להתחלה חדשה ולהיות מאושרים - פרטים במה חדש?           •            הרצאות - סיפורי האישי, הדגמות והתנסות בשיטת אלכסנדר ושילובה עם האימון האישי           •           
 


מאמרים




כאבי גב - למה הם קורים?


למה זה קורה?
המשיכו, קראו ותמצאו את התשובה בראייתה של שיטת אלכסנדר...
ארמוז לכם:

אתם יכולים להקל על כאבי הגב שלכם וגם למנוע אותם בעוד מועד!

קראתי מאמר בעיתון שכותרתו הייתה: "אוכלוסיית העולם מתחלקת לשני סוגים של אנשים: כאלו שכבר סובלים מכאבי גב וכאלו שעוד יסבלו". מסתבר שאף אחד לא מצליח להתחמק מכאבי הגב בשלב זה או אחר בחייו. ארגון הבריאות הבינלאומי הכריז על כאבי גב כרוניים "מגפה" עולמית. "מגפה" זאת אמנם אינה "הורגת", אך מקשה מאד על יכולת העבודה והתפקוד ביומיום.

בתפיסה של שיטת אלכסנדר - ההרגל השגוי הוא האויב השקט

למה זה קורה לרובנו? מי מכתיב את ה"אופנה" הזאת? מנקודת מבטה של שיטת אלכסנדר מקורם של כאבי הגב הוא בהרגלים השגויים שאותם רוב בני האדם רוכשים שלא במודע כאשר הם מתאימים את עצמם לסביבה הטכנולוגית של העולם המערבי המודרני רווית הלחץ של היום - שאינה מתאימה לטבע המקורי שעמו נולדו. הרגלים אלו הם האויב השקט. אנחנו נולדים עם כל התנאים לתפקד בצורה היעילה ביותר: קלות, חופש בתנועה וגמישות, אבל בגילאי 4-3 ואולי אף יותר מוקדם רובנו מתחילים "להתקלקל", היציבה מתחילה להשתנות: ההליכה, הישיבה והתנועה בכללותה, ואעיז ואומר כי מהיום שהילד מתיישב על כיסא מול שולחן הוא מתחיל לרכוש את אותם הרגלים שגויים, אשר גורמים לו לפעול בתנאי מתח, לחץ ונוקשות. אף אחד לא מורה לילד איך לשבת מלבד ההוראה: "תשב זקוף!"

ומהי ישיבה זקופה?

אף אחד אינו יודע להסביר בדיוק מהי ישיבה זקופה והילד נאלץ לאלתר, ובדרך כלל מזדקף מאזור הגב התחתון ויוצר שם הקשתה שלאורך זמן היא אשר מזיקה לו. הזדקפות במותנית בגב התחתון גורמת ללחץ על החוליות התחתונות של עמוד השדרה אשר תומכות בכל משקל הגב ולעומס רב עליהן. ישיבה זקופה כזאת אינה אפשרית לזמן רב. מה שקורה הוא שהילד מנסה להתאים את עצמו לכיסא ולגובה השולחן ואז הוא "נפרד" מהתנועה הטבעית שלו ומסגל לעצמו תנועה חדשה שתתאים לריהוט שאיתו עליו להתמודד, וזאת נוסף ללחצים הסביבתיים והחברתיים החדשים כמו תחרות והישגיות.

לא רק בישיבה, אלא גם בעמידה

גם בעמידה מחקה הילד את הוריו, את חבריו ואת הסביבה, ואף אחד אינו יודע לומר לו מהי עמידה ראויה מלבד הפקודה הניתנת לו מידי פעם: "הזדקף!" ואז הוא עושה את מרב המאמצים למלא את הדרישה, ושוב על חשבון הגב התחתון. כך לאורך השנים "מתקלקל" מה שנתן הטבע, ובמקום ההרגלים הטבעיים- האינסטינקטיביים-הראשוניים רובנו רוכשים שלא במודע הרגלים שגויים שברבות הימים הופכים להיות הם ההרגלים האינסטינקטיביים כביכול שלנו, וזה מה שמרגיש לנו נכון ונוח כי אליהם אנחנו רגילים.

יציבה לקויה היא תוצאה של התערבות הרגלים בסדר התנועה

מורים לטכניקת אלכסנדר מעידים מניסיונם בחיי היומיום שבעיות יציבה ומתח שרירים הם כמעט תמיד תוצאה של התערבות של הרגלים בסדר התנועה. התערבות כזאת בתנועה אינה נעשית בכוונה, אלא בלי משים ותוצאתה היא אבדן הקלות והספונטניות. נוסף לכך במידה וכן שמים לב ליציבה הלקויה ומנסים לשפר אותה, יש חשש שבניסיונותינו נחמיר את המצב כי בניסיון לתקן רובנו משתמשים באותו הרגל שקלקל את היציבה מלכתחילה.

למה נכשלים נסיונותינו?

אלכסנדר גילה במחקרו על עצמו כי התחושה שהייתה מורת הדרך היחידה שלו בהנחיית כיוון השימוש אינה אמינה, וכי הוא משתמש בגופו לא כפי שהוא חושב שהוא עושה זאת. הוא הבין כי חוש התנועה של האדם המוכר כהערכת התחושה אינו תמיד אמין, וכתוצאה מכך מה שהוא עושה הוא לא תמיד מה שהוא מתכוון לעשות. האדם בדרך כלל חושב שהוא עושה מה שהתכוון לעשות, ולא עולה בדעתו שלא לסמוך על התחושה שלו, וזאת הסיבה לכך שכל כך קשה לו להבין למה התנועות הישנות-המורגלות-הקבועות אינן פועלות כצפוי מהן. היות שהשימוש הקשור בכיוון האינסטינקטיבי השגוי הפך להיות חלק ממנו ואותו הוא מכיר הוא חוזר אליו שוב ושוב, ומוצא את עצמו בסופו של דבר חוזר על אותן שגיאות רק בצורה יותר חמורה ויציבתו נעשית יותר נוקשה ויותר מכווצת.

הרגלים שגויים והערכת תחושה לקויה הם המקור לכאבי הגב

הרגלים שגויים אלו והערכת התחושה הלקויה לקיומם עלולים להוביל למתח שרירים ולכאבי הגב: הגב מתעייף, כואב וקשה לתפקד, וזה במקרה הטוב. במקרה הפחות טוב מתערערת היציבה, מגלים פתאום עקמת או פריצת דיסק - ואז נשאלת השאלה מה קורה? מה עושים?

הקלה בכאב או "טיפול שורש"?

שאלת המפתח היא: האם מה שאתם רוצים הוא הקלה בכאב או טיפול בבעיה מן ה"שורש" למניעת הישנותם של הכאבים? ה"שורש" הוא ההרגל השגוי. כדי לתקוף את הבעיה מן "השורש" מה שעליכם לעשות הוא לחזור להרגלים הטבעיים ולתנועה הראשונית המקורית שלכם, ואיך עושים זאת?

התשובה בהמשך...

אינכם יכולים לעשות זאת לבד – מורה לטכניקת אלכסנדר יכול לעזור לכם

אינכם יכולים לעשות זאת לבד בעצמכם, את ההוכחה לכך מצא אלכסנדר במהלך ניסוייו על עצמו. אצטט דבריו כפי שהופיעו בספרו "השימוש בעצמי": "אמונה רווחת היא שאם רק יאמרו לנו מה לעשות כדי לתקן את הדרך השגויה בה אנחנו עושים משהו, נוכל לעשות זאת, ואם אנחנו חשים שאנחנו עושים זאת, הכול כשורה. אך כל ניסיוני מוכיח שאין זו אלא אשליה" (עמ' 37)*.

מטרתה של טכניקת אלכסנדר לעזור לכם ללמוד לחזור לתנועה האינסטינקטיבית שעימה נולדתם. באמצעות הלימוד נעשים מודעים לדפוס התנועה המורגל השגוי, הערנות להרגלי התנועה גדלה, ולומדים לעצור ולהפחית את מתח השרירים. שיפור בכאבי הגב יושג אם תצליחו לשלב את העקרונות המעשיים של הטכניקה בדפוס התנועה של פעילויות היומיום.

וזה עוד לא הכול!

אתם לא צריכים רק להאמין לנו שטכניקת אלכסנדר עשויה לעזור לכאבי גב!

אציג בפניכם חקר מקרה שפורסם במגזין ארגון הפיזיותרפיה האמריקני "Journal of the American Physical Therapy Association" אשר מוכיח שבעקבות שיעורים בשיטת אלכסנדר חל שיפור בכאבי גב תחתון. המשיכו וקראו...

חקר מקרה: כאבי גב תחתון ושיעורים בשיטת אלכסנדר – האם יש שיפור?

שיבושים בקואורדינציה של היציבה

מספר הולך וגדל של מחקרים יוצא מתוך נקודת הנחה שאנשים עם כאבים בגב התחתון יש להם שיבושים בקואורדינציה של היציבה של הגוף כמכלול ובתנועות הרצוניות. יש להם גם שיבושים בשיווי המשקל בעמידה ובישיבה בהשוואה לאנשים בלי כאבי גב תחתון ועלולים להיות להם שיבושים בקואורדינציה האוטומטית של היציבה. במיוחד בכיוונון היציבה המקדים בתנועות הרצוניות כדי לייצב את הגוף מראש דבר שבולט באופן מיוחד בשרירי הגו.

מה שלא ברור עדיין הוא

עד כמה השיבושים האלו קשורים לכאבי הגב התחתון ועד כמה יכולה התערבות של שיטות שונות להשפיע על שינוי הקואורדינציה של היציבה, וכן האם קואורדינציה משובשת של יציבה יכולה לגרום או לתרום לכאבי גב תחתון. יש השערות שקואורדינציה לקויה עלולה לגרום לכאבים, לדוגמה על ידי יצירת עומס גדול יותר בגו. ואכן פעילות השרירים של אנשים שסובלים מכאבי גב תחתון היא יותר מאמצת ויש להם עומס יותר גדול על עמוד השדרה מאשר אצל אנשים בלי כאבי גב תחתון, אך לחילופין קואורדינציה לקויה יכולה להיות תוצאה של הכאב עצמו.

תאור המקרה

אישה בת 49, חוקרת נוירולוגית במקצועה שסובלת 25 שנה מכאבים בצד שמאל של החוליות הקשורות לעצם הזנב. הכאב מופיע מידי יום. בתוקף עיסוקה היא מבלה את רוב יומה בישיבה מול מחשב ובמתן הרצאות. עמידה של יותר מ-30 דקות מחמירה את הכאב, הליכה מקלה עליה. לפחות פעם בשבוע הכאב שלה הוא כל כך חמור שעליה לשכב. היא לא עברה ניתוח ולא לוקחת תרופות חוץ מכדור נגד כאבים.

היא נבחרה למחקר בגלל ההיסטוריה הארוכה שלה בכאבי גב, הנכונות שלה לבדיקות לאורך זמן ומוכנותה לקבל שיעורים בטכניקת אלכסנדר. שאיפתה לחזור להיות מסוגלת לבצע את פעילויות היומיום כמו עמידה בלי כאב ולשפר את רמת הכאב הכללית שלה.

מטרות המחקר

  1. לגלות האם שיפור בקואורדינציה של היציבה יכול להפחית כאבי גב תחתון?
  2. לבדוק האם טכניקת אלכסנדר יכולה לשפר קואורדינציה אוטומטית של יציבה וכאב לאדם שלו כאבי גב תחתון מתמשכים.

שיטת אלכסנדר – שינוי הרגלים ושיפור הקואורדינציה

שיטת אלכסנדר נבחרה למחקר זה היות שהיא אחת השיטות שעשויה לשפר שיבושים בקואורדינציה של היציבה. מטרתה לשנות התנהגות מורגלת כדי לשפר את היעילות של הקואורדינציה. האדם לומד להעריך באופן מודע מצב של מוכנות של היציבה אשר משפיעה על הקואורדינציה האוטומטית והוא לומד להפחית את הפעילות על ידי הפחתה במתח השרירים. למרות שטכניקת אלכסנדר אינה מכריזה על מגמה של הפחתה בכאב, בפעילות בקואורדינציה משופרת יפחת גם הכאב.

שיטת אלכסנדר עניינה במיוחד בשליטה במוכנות של היציבה לפעילות של מתח השרירים בתנועה. הטכניקה עשויה לשפר קואורדינציה אוטומטית של יציבה לקויה בהקשר לכאבי גב תחתון.

בדיקות טרם מחקר

החולה אובחנה טרם תחילת המחקר כבעלת א-סימטריה בתגובות האוטומטיות של היציבה בעת כיפוף הגו כולל עקמומיות של החוליות לצד שמאל, סטייה של האגן לצד שמאל, קיפוזיס והתעקמות הצוואר לצד ימין.

מערך המחקר

הנבדקת קיבלה 20 שיעורים ממורה מוסמך לטכניקת אלכסנדר- פעם בשבוע למשך 45 דקות בתקופה של 6 חדשים.

היא למדה לפעול במתח שרירים מאוזן בכל פעילות בהתאם לעקרונות טכניקת אלכסנדר בישיבה, בעמידה או בשכיבה. המורה הדגיש יחסים אנטומיים בהסבר הכיוונים והשתמש במראות כדי להדגים לתלמידה שהתפיסה העצמית שלה לגבי היציבה של גופה לא הייתה מדויקת. בשיעורים המתקדמים עבד איתה המורה גם על פעילויות היומיום כמו גינון והקלדה על המחשב.

היא לא קיבלה שיעורי בית לתרגל מחוץ לשיעורים, אך נאמר לה ליישם את העקרונות בחיי היומיום.

תוצאות: שיפור ניכר בעקמומיות עמוד השדרה, הכאב פחת ובאופן קבוע

בבדיקה הראשונה לאחר התחלת השיעורים בטכניקת אלכסנדר פחתה עקמומיות עמוד השדרה שלה ושינתה כיוון. בבדיקות נוספות ירדה העקמומיות כמעט לאפס.

אפשרות כיפוף הגו שלה לצד גדלה, שיווי המשקל על רגלה השמאלית גדל והעקמומיות בחוליות הצדדיות שלה השתפרה.

לגבי הכאב – דיווחה על הפחתה משמעותית קבועה בכאב. הכאב שטרום המחקר הופיע מידי יום הוגבל ליום או יומיים בחודש, ולא היה כל כך חזק שדרש שכיבה . היא דיווחה על יכולת לעמוד מספר שעות בלי כאב.

אומתה ההשערה במקרה הנבדק ששיבושים בקואורדינציה של היציבה קשורים לכאבי גב תחתון וכי במיוחד שיבושים בקואורדינציה אוטומטית יכולים להשתנות על ידי הסתייעות בטכניקת אלכסנדר.

וזוהי לא ההוכחה האחרונה !

מחקר חדש פורסם בבריטניה – שיטת אלכסנדר מסייעת בהפחתה משמעותית של כאבי הגב !

תוצאות המחקר פורסמו ב-20 באוגוסט 2008 בכתב העת הרפואי הבריטי הנחשב BMJ - British Medical Journal

המחקר נערך על ידי אוניברסיטאות בריסטול וסאות'המפטון, ומומן על ידי המועצה למחקר רפואי בבריטניה ומשרד הבריאות הבריטי.

השתלשלות המחקר

נבדקו 579 מטופלים עם כאבי גב כרוניים.

הנבדקים חולקו לארבעה סוגים של טיפול: טיפול רגיל – תרופות ופיזיותרפיה, מסג', שישה שיעורים בשיטת אלכסנדר או 24 שיעורים ואימונים שכללו הליכה של 30 דקות ביום חמש פעמים בשבוע.

ממצאים

אחרי שנה – אימונים בשילוב שיטת אלכסנדר הפחיתו את הכאב בצורה משמעותית ושיפרו את תפקוד הנבדקים. מסג' נמצא יעיל בטווח הקצר בעוד ששיעורים בשיטת אלכסנדר שמרו על השיפור במשך שנה.

ואכן,  ואני חוזרת לניסיוני האישי – טכניקת אלכסנדר מלמדת את האדם הסובל מכאבי גב כיצד לחזור לתנועה הטבעית שהייתה לו, לשפר את הקואורדינציה של היציבה, את שיווי המשקל ואת האיזון הכללי של הגוף שבעקבותיהם משתפרת הנשימה והכאב גם הוא פוחת.

ולראייה גם עדותו של נוירו-כירורג של עמוד השדרה

"97% of people with back pain could benefit by learning the Alexander Technique - it is only a very small minority of back pain sufferers that require medical intervention such as surgery".
Jack Stern, spinal neurosurgeon

97% של הסובלים מכאבי גב יכול להפיק תועלת מלימוד טכניקת אלכסנדר. יש רק מיעוט קטן של הסובלים מכאבי גב שנדרשת התערבות רפואית כירורגית.

אם אתם סובלים מכאבי גב – באיזה צד של המתרס ברצונכם להיות?

אם ברצונכם להיות בין אלה שאין צורך בניתוח לשיפור מצבם

התקשרו אליי או כתבו מייל לקביעת מועד לשיעור
ובואו!

טל: 054-6305672
דואל: info@hgilad.co.il

גילעד סטודיו לשיטת אלכסנדר ולאימון אישי - אתי סהר
 הוד השרון


* פ.מתיאס אלכסנדר,(2005, מהדורה ראשונה 1932), השימוש בעצמי טכניקת אלכסנדר, תרגום מאנגלית עפרה ברלך. ירושלים: הוצאת כרמל.




פורסם ב‏יום ראשון ‏01 ‏ינואר ‏2006

^ לראש הדף


 
     מאמרים:
חיפוש:
     התפתחות אישית
     שינוי הרגלים
     יציבה לקויה
     עמידה זקופה
     הליכה טבעית
     כאבי גב
     פריצת דיסק
     עקמת
     כאבי צוואר
     פגיעות ברך
     שיווי משקל
     ישיבה ארוכת שעות
     עבודה מול מחשב
     בעיות נשימה
     הריון ולידה
     ילדים ומתבגרים
     חגורת כתפיים
     צרכים ייחודיים
     גיל הזהב
     כאב כרוני
     לחץ וחרדת בחינות
     אוסטאופרוזיס
     אסתמה
     דלקת פרקים
     פרקינסון
     כושר גופני
     ריקוד, דרמה וספורט
     לספורטאים
     לטיפול בפגיעות ספורט
     מוזיקאים ונגנים
     למשתמשים בקול
     הפרעות בדיבור וגמגום
     כלי עזר למטפלים
     השלמה לשיטות אחרות
     טיפים בשיטת אלכסנדר
     איך נסביר את השיטה?