ספרי השני: "מכאב לצמיחה: מדריך לשינוי והצלחה" - יצא לאור! פרטים במה חדש?           •            מאמר חדש בדף המאמרים: איך נסביר את שיטת אלכסנדר לסביבה?           •            בדף הבית סרטון על אודות שיטת אלכסנדר והאימון האישי, בדף הספרות ראיון בערוץ 2 על אודות ספרי הראשון           •            אני מציעה אימון אישי להתמודדות עם כאב - פרטים במה חדש?           •            בהוד השרון - שילוב של שיטת אלכסנדר עם האימון האישי (קואצ'ינג) - פרטים במה חדש?           •            בספרי "מפריצת דיסק לפריצת דרך : ממשבר להתחלות חדשות" טיפים לשינוי איכות חייכם - מכאב להחלמה, ממשבר להתחלה חדשה ולהיות מאושרים - פרטים במה חדש?           •            הרצאות - סיפורי האישי, הדגמות והתנסות בשיטת אלכסנדר ושילובה עם האימון האישי           •           
 


מאמרים




שיטת אלכסנדר – עזר לתהליך הנשימה


הנשימה היא "סם החיים" – אי אפשר להתקיים בלעדיה

איך נשמנו כפעוטות?

רק אתמול שמעתי ממכרה שפגשתי בשדרה בטיולנו עם הכלב שהמורה להתעמלות שלה מתחילה את השיעור ב"לאסוף את הבטן" – להכניס את הבטן וממנה עולים למעלה..." שמעתי גם שמרקדנים דורשים "להכניס את הבטן". מה בעצם קורה כש"אוספים" או "מכניסים" את הבטן? מכווצים את שרירי הבטן ומקשים על הנשימה. במצב זה לסרעפת אין אפשרות לפעול והנשימה מתקצרת.

הסתכלו על פעוטות, הבטן שלהם תמיד בחוץ, הם אינם יודעים "להכניס" את הבטן ותוך כדי כך שהבטן בחוץ הם שואפים ונושפים – תנסו את זה, זה קשה, לא? זה כמעט בלתי אפשרי. אבל איפה היינו כפעוטות ואיפה אנחנו היום? היום אנחנו ב"צווי האופנה" והאופנה מכתיבה "בטן שטוחה" ולא משנה אם אתה גבר או את אישה – כך צריך להראות! אז, זהו שלא! למה לא? תקראו בהמשך...

תהליך הנשימה

למנגנון הנשימה שני חלקים: שאיפה ונשיפה.

  • השאיפה - היא תהליך אקטיבי שמעורבים בה שרירי הנשימה: הסרעפת, השרירים הבין-צלעיים ושריר החזה הקטן. הסרעפת היא מחיצה שרירית קמורה המפרידה בין חלל הבטן לבין בית החזה והיא שריר הנשימה העיקרי. בנשימה שקטה בלתי מאומצת זהו השריר היחיד שפעיל. בזמן שאיפה שריר הסרעפת מתכווץ ומתיישר כלפי מטה לכיוון חלל הבטן. תנועה זאת גורמת להגדלת נפח בית החזה ולהתרחבות הריאות. האוויר שבריאות מתפשט והלחץ התוך-ריאתי פוחת במעט מהלחץ האטמוספרי, וכתוצאה מכך אוויר מהאטמוספרה נשאב לריאות דרך האף והפה. השאיפה מסתיימת כאשר התרחבות בית החזה נעצרת והלחץ התוך-ריאתי שגדל עם כניסת האוויר מבחוץ משתווה ללחץ האטמוספרי.
  • הנשיפה  - היא התהליך שבו האוויר יוצא מהריאות החוצה לסביבה. התהליך פסיבי בזמן מנוחה ובזמן מאמץ קל, ונובע מהרפיית שריר הסרעפת וחזרתו מעלה לכיוון בית החזה. הרפיית הסרעפת מקטינה את נפח בית החזה, גורמת לעליית לחץ אוויר שמצוי בנאדיות שבריאות ולתנועת אוויר החוצה לכיוון הסמפונות ואל האטמוספרה. שלב הנשיפה מסתיים כשהלחץ התוך-ריאתי משתווה ללחץ האטמוספרי (נייס,ענבר,2003)*.

זהו ההסבר הפיזיולוגי שמצאתי בספר הלימוד של בתי הספורטאית, וכך על מערכת הנשימה לפעול במקורה.

אבל רובנו נושמים את המינימום כדי להתקיים

בפועל הנשימה של רובנו משתבשת כתוצאה מגורמים סביבתיים, כגון לחצי היומיום אשר גורמים בעקבותיהם ללחצים פיזיים ולשיבושים תנועתיים שכתוצאה מהם נוצרים מעצורים ומחסומים שלוחצים את הגו, ומפריעים למערכת הנשימה לפעול כראוי. מרחב הסרעפת מצטמצם והמצב הקיים הוא שרובנו נושמים את המינימום שצריכים כדי להתקיים. נשימה בלתי מספקת משפיעה בסופו של דבר על כל תא בגוף. כל מצב של חוסר הרמוניה גופנית ונפשית בגוף באות לידי ביטוי בנשימה, הקשיים הפיזיים והרגשיים שלנו גורמים לקשיי נשימה וקשיי הנשימה מעצימים את הקשיים הפיזיים והרגשיים.

חשיבותה של הנשימה לגופנו

הנשימה היא הבסיס לחיים והיא הפעילות החיונית ביותר לכל בעל חיים - לפעימת הלב, לחשיבה, למוח ולנפש. אספקה בלתי מספקת של חמצן מחלישה את הגוף ומאיטה תהליכים כולל את פעילות המוח. אמנם הגוף יכול להסתגל לכמות פחותה של חמצן מזו שהוא זקוק לה כדי לפעול במיטבו, אך במצב זה פוחתים חיוניותו ותפקודו. מערכת הנשימה היא אוטומטית או אוטונומית, איננו צריכים לזכור לנשום - יחסי הגוף-מוח שלנו גורמים לנשימה לתפקד כל עוד אנו חיים. 

שיטת אלכסנדר יכולה לעזור לנו לנשום

העבודה בשיטת אלכסנדר משחררת את המחסומים הפיזיים הללו, אנחנו מגיעים לשיווי משקל פיזי בין יתר האיברים ואז גם הצלעות משתחררות, מתפנה מקום לסרעפת לפעול בחופשיות והנשימה נעשית קלה ובריאה. בעבודה בשיטת אלכסנדר אברי הגוף נרגעים ומשתחררים ובעקבותיהם גם הנפש - הלחצים והמתחים פוחתים ומתפנה מרחב לנשימה לזרום בצורה מלאה וטבעית.

מחקר מדעי - שיטת אלכסנדר משפרת את הנשימה

בתחילת דרכו נודע אלכסנדר כ"רופא הנשימה" היות שהטכניקה שלו שיפרה את נשימתם של הלומדים אותה – הם נשמו יותר לאט ונשימתם הייתה עמוקה יותר.

הפרעות נשימה עלולות להחמיר כתוצאה ממתח מיותר בבית החזה.

ד"ר ג'ון אוסטין ופרל אודובל ממחלקת הרדיולוגיה בקולג' של הרופאים והמנתחים באוניברסיטת קולומביה בניו-יורק-ארה"ב תיארו את המצב הזה בנייר שפורסם בכתב העת Chest journal - העיתון הרשמי של הקולג' האמריקאי לרפואת חזה באוגוסט 1992, בכותבם: "מתח שרירים מורגל בבית החזה עלול לפעול כמחוך שמונע את תנועותיו של כלוב בית החזה".
הם ערכו מחקר שמטרתו הייתה לבדוק את השפעתם של שיעורים בשיטת אלכסנדר על נשימת הלומדים.

משתתפים
20 איש

אופן המחקר
האנשים חולקו לשתי קבוצות:
1.   10 מהם למדו את שיטת אלכסנדר
2. 10  היו קבוצת הביקורת.

תוצאות
בדיקות הוכיחו שיפור משמעותי בנשימתם של הלומדים את שיטת אלכסנדר.

מסקנת החוקרים
שיטת אלכסנדר מגבירה את פעילותם של שרירי הבטן הפנימיים ושרירי המתניים ומשפרת את פעולת הנשימה.


הייתם מאמינים שלנשימה יש קשר לבעיות גב? שנשימה לא מלאה וטובה פוגעת בתנועה שלנו? החשבתם על זה פעם? אני לא חשבתי על זה כלל וכלל! הידעתם שכאשר נושמים לאיבר שכואב הכאב פוחת?

תנסו את זה ותיווכחו.

רוצים לשפר את הנשימה, רוצים לתת לסרעפת שלכם הזדמנות להשתחרר ולפעול בטבעיות?

התקשרו אליי או כתבו מייל לקביעת מועד לשיעור בהוד השרון
ובואו!

טל: 054-6305672
דואל: info@hgilad.co.il
גילעד סטודיו לשיטת אלכסנדר ולאימון אישי - אתי סהר
 הוד השרון

* שחר נייס, ד"ר עמרי ענבר, (2003), הפיזיולוגיה של המאמץ. רמת-גן: הוצאת פוקוס



פורסם ב‏יום ראשון ‏01 ‏ינואר ‏2006

^ לראש הדף


 
     מאמרים:
חיפוש:
     התפתחות אישית
     שינוי הרגלים
     יציבה לקויה
     עמידה זקופה
     הליכה טבעית
     כאבי גב
     פריצת דיסק
     עקמת
     כאבי צוואר
     פגיעות ברך
     שיווי משקל
     ישיבה ארוכת שעות
     עבודה מול מחשב
     בעיות נשימה
     הריון ולידה
     ילדים ומתבגרים
     חגורת כתפיים
     צרכים ייחודיים
     גיל הזהב
     כאב כרוני
     לחץ וחרדת בחינות
     אוסטאופרוזיס
     אסתמה
     דלקת פרקים
     פרקינסון
     כושר גופני
     ריקוד, דרמה וספורט
     לספורטאים
     לטיפול בפגיעות ספורט
     מוזיקאים ונגנים
     למשתמשים בקול
     הפרעות בדיבור וגמגום
     כלי עזר למטפלים
     השלמה לשיטות אחרות
     טיפים בשיטת אלכסנדר
     איך נסביר את השיטה?