ספרי השני: "מכאב לצמיחה: מדריך לשינוי והצלחה" - יצא לאור! פרטים במה חדש?           •            מאמר חדש בדף המאמרים: איך נסביר את שיטת אלכסנדר לסביבה?           •            בדף הבית סרטון על אודות שיטת אלכסנדר והאימון האישי, בדף הספרות ראיון בערוץ 2 על אודות ספרי הראשון           •            אני מציעה אימון אישי להתמודדות עם כאב - פרטים במה חדש?           •            בהוד השרון - שילוב של שיטת אלכסנדר עם האימון האישי (קואצ'ינג) - פרטים במה חדש?           •            בספרי "מפריצת דיסק לפריצת דרך : ממשבר להתחלות חדשות" טיפים לשינוי איכות חייכם - מכאב להחלמה, ממשבר להתחלה חדשה ולהיות מאושרים - פרטים במה חדש?           •            הרצאות - סיפורי האישי, הדגמות והתנסות בשיטת אלכסנדר ושילובה עם האימון האישי           •           
 


מאמרים




שיווי משקל - דריכה על כל כף הרגל


חשיבותה של הנעל המתאימה

אני חובבת נעלים מאז ילדותי, אימי מספרת שכשהייתי ילדה קנו לי נעליים אדומות ואני ישנתי איתן במיטה.

בצעירותי צעדתי רבות בגבהים של עד 9 ס"מ גובה עקב יום יום למקום העבודה שלי. לאורך השנים קניתי נעליים שהיו יפהפיות, אבל לא נוחות להליכה. ברבות השנים הבנתי את חשיבות הנוחות בנעל, וכי בדריכה על כף הרגל מצוי שיווי המשקל של הגוף כולו.

נשאלת השאלה מהי הנעל המתאימה שבה נוכל לדרוך על כל כף הרגל, ללכת בנוחות וישמרו שיווי המשקל והיציבה שלנו? בוודאי שאלתם את עצמכם את אותן שאלות. את התשובות בהיבט של טכניקת אלכסנדר תמצאו בהמשך המאמר, המשיכו וקראו...

האופנה מודל לחיקוי

בחברה של היום רבים הם "אסירים" של האופנה ובמיוחד "כבולים" לאופנת הביגוד. סגנון הנעליים משתנה: נעליים עם פלטפורמות, עם "שפיצים" או עם חזית מעוגלת, מגפיים ונעליים עם עקב גבוה וכדומה. בתקופה האחרונה שמתי לב שחזרה אופנת נעלי העקב הגבוה והדקיק לנשים, ואני רואה נשים "מתנדנדות" בזהירות "בגבהים" בעת הליכה כאילו עוד רגע הן נופלות. אני רואה ברכיים מאד מאומצות, גב תחתון מאד מכווץ ובעל קשת מאד עמוקה וצוואר נזרק לאחור, וכל זאת רק כדי להגיע למצב של הליכה.

מה קורה לגוף כשנועלים נעלי עקב?

נעלי העקב מטילות את כל משקל הגוף קדימה דבר שמקשה על שמירת שיווי המשקל התקין. כתוצאה מכך נדרש מאמץ שרירים גדול כדי למנוע נפילה קדימה. הרבה ממתח השרירים העודף הזה מתרכז בגב התחתון ומייצר קשת מוגזמת שעלולה להוביל לכאבי גב. הנזק שעלול להיגרם הוא לא רק לגב התחתון. היות שגוף האדם מתפקד בשלמות כאשר נוצר מתח שרירים מיותר באזור אחד מתח זה יתפשט בכל הגוף מהראש ועד הרגליים, ועלול לגרום להגבלות גם במערכות אחרות שיבואו לידי ביטוי בנשימה רדודה, בכאבי צוואר וכתפיים, בכאבי ברכיים וקרסוליים ועוד. לגוף שלנו יש יכולת להגיע לשיווי משקל בכל "אתגר" שאנחנו מציבים בפניו, ולכן איננו נופלים. נעילת נעלי עקב מעמידה את הגוף במצב כמעט בלתי אפשרי לאיזון. במאמץ שהגוף מבצע אנחנו מוותרים על שיווי המשקל הקל והטבעי שנתן לנו הטבע עם היוולדנו, ומחליפים אותו במערכת של הרגלי מתיחת שרירים מיותרת שנגרמת בעת שאנחנו מנסים להגן על עצמנו מפני נפילה. נוסף על כך אנו נחשפים לשלל בעיות, כגון יבלות, שחיקה של מפרק הרגל, צמיחת העצם על המפרק בבוהן של כף הרגל דבר שכואב ועלול לגרום לעיוות אצבעות כף הרגל וניוון של סחוסי הברך . ככל שהעקב גבוה יותר, השריר של השוק קצר יותר וגורם לכאבים בעקב הרגל. "הליכה ממושכת בנעלי עקב גורמת לכך שמפרק האצבעות מקבל זווית לא טבעית ומתעקם...למעשה, כל מפרק הקרסול מקבל זווית שונה, בהתאם לגובה העקב, ככל שהוא גבוה יותר, הזווית תהיה פתולוגית יותר. זה מוביל לשחיקה של סחוסים במפרק, לכאבים ובסופו של דבר לאובדן תנועה...שימוש מרובה בנעלי עקב גורם גם לקיצור גיד אכילס...היחידה שמעבירה את הכוח מהשריר לעקב והוא צריך להיות ישר כמו מנוף...הליכה על עקבים מכופפת אותו ופוגמת ביעילותו"*.

תפקידה של כף הרגל

"כף הרגל היא יחידת בסיס, כשהחלק הקדמי המרופד, כרית כף הרגל, והחלק האחורי שלה משמשים משטח שנושא את המשקל שלנו" *. המבנה התחתון של כף הרגל דומה מאד למבנה כף היד ויש בה הרבה עצמות ומפרקים שתפקידם לאפשר לנו את התחושה ואת האפשרות להגיע לשיווי המשקל. דריכה על כל כף הרגל היא הדריכה הנכונה והיא זאת שמאפשרת את שיווי המשקל, נעילת נעלי עקב מקשה על כף הרגל במילוי תפקידיה אלו. "כשאת נועלת נעלי עקב, את מעבירה את משקל הגוף לכריות כף הרגל. אזור שהיה צריך לשאת 30% ממשקל הגוף נושא לפתע 70% מהמשקל, וקשה לו לעמוד בעומס"*. גם כאשר אנחנו דוחקים את כף הרגל לנעליים צרות אנחנו מונעים ממנה כמעט כל קשר עם המשטח שעליו אנחנו דורכים, וכך אנו גורמים לחוש התחושה הזה להתנוון.

הנעל הטובה היא זאת שבה נישאר במצב של "כף רגל יחפה"

Elizabet Langford (אליזבט לנגפורד) מורה מנוסה לטכניקת אלכסנדר כותבת בספרה Mind and Muscle כי לדעתה יש להכיר בכך ש"הטבע יודע הכי טוב" וכי הנעל הטובה היא נעל שבה נישאר במצב של "כף רגל יחפה" שבו נוכל להרגיש, לנוע ולהתאזן בלי שנצטרך לעשות מאמץ מיוחד. הנעל הטובה היא גמישה, נשארת על הרגל, בעלת סוליה דקה וגמישה ואינה עבה או כבדה.

ובקיץ שלנו - מהי הנעל המתאימה?

בקיצים האחרונים השתלטה אופנת הכפכפים, שבעבר היינו הולכים איתם לים ולבריכה, על הלבוש של כולנו: גברים, נשים וטף, והם מתאימים לכל אירוע.

מאז ומתמיד לא יכולתי להלך בכפכפים, הרגשתי חוסר ביטחון בהליכה, הרגשתי שרגליי צריכות להחזיק את הכפכף, כאבו לי שרירי השוקיים והרגשתי מאמץ של האצבעות, ובגיל צעיר מאד וויתרתי על "התענוג" של נעילת כפכפים אפילו לשפת הים.

והנה הבוקר אני פותחת את המגזין "רק בריאות" של עיתון "ידיעות אחרונות" ומקבלת אישור להרגשתי רבת השנים במאמר שכותרתו: "לא כפכפי בריאות" שנכתב על ידי מטפלת בתזונה סינית ובשיאצו, ולדבריה: "הכפכף הוא נעל שהתבלבלה בתפקידים – במקום שהנעל תחזיק את הרגל, הרגל נאלצת להחזיק את הכפכף". והיא מוסיפה ומסבירה כי בהליכה, בריצה, בעמידה ובעבודה בכפכפים אצבעות כף הרגל מכווצות כדי להחזיק את הסוליה וכדי למנוע נפילה. במצב זה מופעל מאמץ גדול ומיותר על שרירי כף הרגל, על שרירי השוקיים והירכיים ובסופו של דבר גם על שרירי הגב התחתון – תוצאתו של מאמץ זה עלולה להיות כאבי גב**.

אחת מתגליותיו של אלכסנדר הייתה כי גופנו פועל בשלמות. במצב של מאמץ שרירים באצבעות הרגליים ובשוקיים יותר קשה לדרוך על העקבים, ובמידה ולכפכפים גם עקבים גבוהים אנו מאבדים את היציבה הטובה ואת שיווי המשקל שלנו בכל הגוף.

בקיץ אפשר להלך בסנדלים בעלי רצועות שאוחזות את הרגל, בעלי סוליה רכה ועקבים שטוחים לשמירה על דריכה מלאה על כל כף הרגל ועל שיווי המשקל והיציבה הטובה כתוצאה מכך.

ילדים שהולכים ושרצים בכפכפים, כפות רגליהם אינן מוחזקות, אין להם אחיזה בטוחה והם עלולים ליפול, לכן כדאי שינעלו סנדל אורטופדי איכותי לשמירה על שיווי משקל תקין, על היציבה ועל ביטחונם הפיזי.

 

מה לשיטת אלכסנדר ולנעלי עקב ולכפכפים?

תלמדו לדרוך על כל כף הרגל לשיווי משקל יציב ודינמי

בשיעורים לטכניקת אלכסנדר תלמדו לדרוך על כל כף הרגל: על העקבים, על הקשתות של כף הרגל, על כריות האצבעות ועל האצבעות עצמן. בכף הרגל אפשר למצוא את מבנה הגוף כולו ולראייה שיטת הטיפול ברפלקסולוגיה. כריות האצבעות והאצבעות עצמן מייצגות את החלק הקדמי של הגו ואילו העקבים את חלקו האחורי – את הגב, ולכן רק כאשר נדרוך על כל כף הרגל יוכל להיווצר שיווי המשקל בגו כולו.

לימוד הטכניקה מתקיים במצבים של ישיבה, קימה מכיסא דרך העקבים ובדריכה על כל כף הרגל. עמידה על כל כף הרגל והליכה באמצעות גלגול כף הרגל מהעקב דרך הקשתות אל כריות האצבעות וחוזר חלילה – רק במצבים אלו אנחנו יכולים להגיע לשיווי משקל יציב ודינמי של הגוף כולו.

בהליכה בנעל שטוחה ללא עקבים גבוהים, כגון מוקסינים למיניהם, נעלי "בובה" רכות, סניקרס וכדומה בעלי סוליה גמישה המאפשרת את גלגול כף הרגל מהעקב אל האצבעות ללא מאמץ מיוחד, ואשר מחזיקים את הרגל ומאפשרים לרגל לנוע בחופשיות ובאופן טבעי, נוכל לשמור על שיווי המשקל היציב של הגוף ונמנע מעצמנו כאבים מיותרים בעתיד.

עצתי לכם, עזבו את צו האופנה ולכו עם מה שבאמת נוח, נעים ובריא לכפות רגליכם ולגופכם.

אם לא ידעתם ונעלתם במשך שנים נעלי עקב או נעליים שאינן מאפשרות
את הדריכה על כל כף הרגל, ואתם רוצים לשפר את שיווי המשקל של גופכם

אתם מוזמנים להתקשר אליי או לכתוב מייל לקביעת מועד לשיעור בהוד השרון
ובואו!

טל: 054-6305672
דואל: info@hgilad.co.il
גילעד סטודיו לשיטת אלכסנדר ולאימון אישי - אתי סהר
הוד השרון

 

הערה

* חנניה שרון, מנהל שירות הפיזיותרפיה במרכז הרפואי שיבא בתוך מגזין "רק בריאות" של עיתון "ידיעות אחרונות" 1 ביולי 2007.

** שרון קמחי, "לא כפכפי בריאות". כתבה במגזין "רק בריאות" של ידיעות אחרונות מה-16.7.2006

 

 



פורסם ב‏יום ראשון ‏01 ‏ינואר ‏2006

^ לראש הדף


 
     מאמרים:
חיפוש:
     התפתחות אישית
     שינוי הרגלים
     יציבה לקויה
     עמידה זקופה
     הליכה טבעית
     כאבי גב
     פריצת דיסק
     עקמת
     כאבי צוואר
     פגיעות ברך
     שיווי משקל
     ישיבה ארוכת שעות
     עבודה מול מחשב
     בעיות נשימה
     הריון ולידה
     ילדים ומתבגרים
     חגורת כתפיים
     צרכים ייחודיים
     גיל הזהב
     כאב כרוני
     לחץ וחרדת בחינות
     אוסטאופרוזיס
     אסתמה
     דלקת פרקים
     פרקינסון
     כושר גופני
     ריקוד, דרמה וספורט
     לספורטאים
     לטיפול בפגיעות ספורט
     מוזיקאים ונגנים
     למשתמשים בקול
     הפרעות בדיבור וגמגום
     כלי עזר למטפלים
     השלמה לשיטות אחרות
     טיפים בשיטת אלכסנדר
     איך נסביר את השיטה?